Toy Boys
27 februarie 2016
Cu ce te-ai ales din fostele iubiri?
29 februarie 2016

Glucidele si senzatia de foame

Auzim tot mai des si regasim in revistele pentru femei informatii despre glucide proteine, lipide, etc. Poate ati trecut cu vederea si ati preferat sa va delectati cu rubricile dedicate trendurilor de  sezon sau cu sfaturi despre „cum sa tii flacara iubirii vie in cuplu” . E drept ca mass media abunda cu informatii despre nutritie iar specialistii se intrec in diete si programe de slabit, insa intalnesc tot mai des persoane care, inca mai confunda notiuni de baza cum ar fi: glucidele.

Putini stiu faptul ca aproximativ jumatate din aportul energetic de care are nevoie  organismul nostru zi de zi este realizat de catre glucide. De asemenea, glucidele sau carbohidratii, cum mai sunt denumiti in literatura de specialitate, reprezinta cea mai accesibila sursa energetica pentru organismul nostru. Si ce poate fi mai important decat o   sursa de energie accesibila care pune lucrurile in miscare ?

Pe langa acest rol energetic important, mai exista si un rol structural pe care acesti constituenti alimentari il detin in mare parte.

La aceste lucruri enuntate mai sus, se mai adauga faptul ca utilitatea lor se mai regaseste in mentinerea functiilor vitale, dar si in mentinerea temperaturii constante a corpului, de care avem nevoie precum si in furnizarea de energie pentru realizarea eforturilor musculare.

Si daca ne-am convins ca sunt importante, sa spunem cateva cuvinte despre clasificarea si proprietatile lor.

Ele pot fi clasificate in glucide simple si glucide complexe. Glucidele simple se clasifica la randul lor in monozaharide (pentru ca au in componenta o singura molecula elementara, cele mai importante fiind glucoza, fructoza si galactoza) si  dizaharide  (acestea au in componenta doua molecule elementare spre deosebire de primele, cele mai importante fiind zaharoza sau zaharul propriu-zis, lactoza si maltoza). Acest tip de glucide – simple se caracterizeaza prin faptul ca absorbtia lor in organismul uman se face repede (mai sunt denumite glucide rapide) .

Glucidele complexe sau polizaharidele (amidonul si glicogenul) sunt compuse din mai multe molecule elementare, sunt glucide lente pentru ca nu se absorb rapid ca cele din categoria anterioara; mai intai ele se descompun in molecule elementare (glucoza, fructoza sau galactoza, dupa caz)  si abia dupa acest proces de descompunere care dureaza mai mult timp, se absorb in organism. Din aceasta cauza sunt denumite si glucide lente.

Un avantaj major al glucidelor complexe  este faptul ca ele determina cresterea treptata a nivelului de glicemie absobtia lor facandu-se lent. Astfel, nivelul glicemic este mentinut mai mult timp constant si senzatia de foame apare in felul acesta mai rar.

Ce tip de glucide este recomandat sa consumam ?

Raspunsul este : ultimul tip, cele complexe. In cazul celor simple, fiind absorbite repede, fara a fi consummate, exista tendinta de a se depozita, transformandu-se in grasime, producand in timp, cresteri in greutate. Si dupa cum stie fiecare dintre noi, de orice kilogram in plus se scapa foarte greu, deci este bine sa le evitam pe cat posibil.

In ce fel de alimente gasim glucide care nu ne ingrasa ? In fructele proaspete, mai ales cele cu index glicemic mic : fructe de padure, zmeura sau grepfruit. In legumele care nu contin amidon : rosii, vinete, ardei, linte sau mazare, in cereale integrale cum ar fi mei, naut,hrisca,ovaz, paine din cereale integrale, fulgi din cereale, in nuci si germeni de grau si nu numai.

Iar spre final o sa va prezint si alimentele pe care este bine sa le ocolim cat mai mult, ele fiind bineinteles, cele bogate in glucide simple: painea alba, cartofii, pastele care nu sunt facute din cereale integrale, orezul alb, dulceturile si gemurile, ciocolata, bomboanele si fursecurile, in general.

Orice crestere rapida a nivelului de glicemie este urmata, implicit, de o scadere a aceluiasi nivel, fapt ce determina aparitia repetata a senzatiei de foame si cresterea cantitatii de alimente consumate. Iar in timp stim ce putem obtine : regimuri interminabile si nesuferite de slabire si multe alte restrictii.

Sper ca acest articol sa va fi fost de folos si va astept si alta data cu lucruri la fel de interesante, zic eu.


Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin  site-ul www.molcutz.ro . Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: „Sursa: www.molcutz.ro” si link catre www.molcutz.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *